Cînd te mănîncă-n cur ca pe maimuţă…

 Ştiţi vorba aia, mai bun era un băţ în cur? Nu, nu la mine mă refer, la ediţia a doua, revizuită, a cărţii lui Dick Cele trei stigmate ale lui Palmer Eldritch, Nemira 2006. La aniversară, vasăzică un deceniu după prima. Revizuită, vasăzică s-a umplut de prostii ca Palmer de stigmate. Typo-uri, cuvinţele lipsă, paragrafe comasate aiurea, ba chiar şi propoziţii comasate (da, tot aiurea), virgule între subiecte şi predicatele lor etc.

Na exemplu:

(1996)
„— Au să se impună, Barney?
Îşi studie precogul.
A avut dreptate domnişoara Fugate?
— N-au să se impună niciodată; ăsta-i adevăru ladevărat.
Tonul lui Barney, oricum, era greu ca de plumb. Nepotrivit ton, decise Leo, pentru ceea ce spunea el; prea lipsit de vitalitate.“
(2006)
„— Au să se impună, Barney? îşi studie precogul.
A avut dreptate domnişoara Fugate?
— N-au să se impună niciodată; ăsta-i adevărul adevărat.
Tonul lui Barney, oricum, era greu ca de plumb. Nepotrivit ton, gîndi Leo, pentru replica mea; prea lipsit de vitalitate.“

.

Cine cînd vorbeşte, brother al meu? Şi ce-i cu replica mea?
Asta aşa, ca să vă consolaţi dacă nu pricepeţi nimic din cînd în cînd, nu întotdeauna sîntem prea tîmpiţi pentru Dick, uneori e revizorul…
Mai na exemplu, că mi l-am notat, nu de alta:

(1996)
— Vroiam să spun, zise înţepat domnişoara Jurgens (…)
Îl privi, iar sînii, deja stînd să-i sară din decolteu, i se umflară şi mai mult.“
(2006)
— Voiam să spun, comentă domnişoara Jurgens (…)
Îl privi, iar sînii ce păreau să-i sară din decolteu, i se umflară şi mai mult.“

.

Deci am reparat un ‘vroiam’ şi-am stricat tot restul…

În schimb, prostioarele care erau în prima versiune sînt la locul lor, nesmintit. Ce-a făcut ăla, mă, şi-a „aruncat privirile împrejur”? Pe asta n-a văzut-o nimeni. Nu, nici pe alealalte.
A nu se înţelege că-i de necitit, nicidecum. A se înţelege că, dacă o aveţi pe aia veche, mai bine rămîneţi la ea, că asta a doua e cam tută. Deşi îmi imaginez că-i cam tîrziu avertismentul meu, da’ ce să fac, acum m-am trezit s-o recitesc.

p.s. Ah, şi, desigur, coperta, un alt mare „plus”… Stilul pune-şi-tu-ceva-cyber-acolo. / O gagică bună cu un căcat de metal pe ochi e ok? / Cool, man. Oricum, cînd mai sînt patruzeci de mii opt sute paişpe cărţi cu acelaşi căcat pe copertă, zici că mai contează?

7 responses to “Cînd te mănîncă-n cur ca pe maimuţă…

  1. niciodata nu mi-a sunat prea bine sintagma „editie revazuta si adaugita”

  2. Off topic: Vidaleeeeeee, te-ai dat la fund (pardon!) sau așa am crezut io care-s abonată via RSS la fostul blog. Ăsta n-are, sau nu văd eu unde are dacă are. Și dacă într-adevăr n-are de ce n-are?

    Eu cu cine votez?

  3. S-a rezolvat, s’trăiţi, în stînga-jos.

  4. Pingback: Scurte #46 « Assassin CG

  5. cred că-ntr-o zi o să fac o culegere de reeditări batjocorite 😦

Lasă un răspuns

