Însemnare sub imperiul nervilor

 Anunţ pe această cale că nu mai am chef să fiu politicoasă cu toţi ţeparii şi cu toate figurile condescendente care le fac jocul. Nu mai am chef, fraţilor şi surorilor. La postarea Laurei Frunză despre ţeapa RAO intră domnul Sergiu Crupenschi, a cărui nevastă, Diana Crupenschi, a uitat să-mi plătească ce mi se cuvenea cîndva pe nişte treburi tehnice  (culegere, corectură) prestate pentru Contact-ul lui Sagan acum mai bine de un deceniu (bine de tot peste un deceniu, nici nu mai ştiu cît anume), cînd numita şefea editura Image. Intervine domnul Crupenschi foarte plin de demnitate şi-mi explică el mie cum e cu comunicarea de bun-simţ şi politicoasă, cum trebuie să ne purtăm unii cu alţii şi să ne vorbim frumos şi să aşa şi pe dincolo. Domnule, nu mai am chef, e limpede? Noi, ăştia ţepuiţi în diverse momente, trebuie întotdeauna să ne purtăm frumos, să fim cuminţi, politicoşi, civilizaţi, să facem sluj, să sărim coarda şi şotronul fără să călcăm pe linie, nu care cumva să încălcăm fo regulă de comunicare respectuoasă, indiferent dacă ne iese şi pe nas, indiferent dacă, vorba Laurei, te sufoci de nedreptate şi de nervi, indiferent dacă e pe banii şi pe timpul nostru. Ăilalţi, tabăra adversă, cum ar veni, au voie să te facă şi albie de porci – asta dacă nu te ignoră cu desăvîrşire.
Cum de pildă m-a ignorat pe mine Nemira, de-am rămas şi-n ziua de azi cu gaură pe cartea de muncă fiindcă onor editura, după ce m-a amînat nişte luni bune cu salariul, a hotărît, drept pedeapsă pentru că le-am zis sictir şi-am plecat, să nu-mi mai plătească dările cuvenite la stat. Ah, să nu vă mai aud cu cererile voastre de politeţe şi civilitate! Să nu vă mai aud, ipocriţilor! Purceaua-i moartă-n coteţ, peste coteţ s-au depus straturi geologice, s-a schimbat pînă şi mileniul, şi vii acum să te dai deschis la dialog, domnule Crupenschi, şi să mă iei la rost? Da’ cînd nevasta matale nu binevoia să-mi răspundă, unde erai, s-o înveţi cu dialogul şi deschiderea şi politeţea? A, şi nu te osteni să-mi ceri dovezi, că ştii prea bine că n-am hîrtii la mînă de la ţepuitoarea de editură Image. Ştii, şi de-aia intri la intimidare. Păi, să ştii că m-am intimidat toată, ce să zic. Pe de altă parte însă, recunosc, acea experienţă de demult mi-a prins bine. Am învăţat încă de atunci că nu merge cu încrederea şi că semnătura e de bază. (E drept, cînd mai creştem aflăm că nici cu semnături nu merge la unii, dar discuţia devine deja copleşitor de întristătoare.)

Dincolo, la soldajul despre RAO de pe blogul boladenieve, intră eşalonul doi, o cucoană care se apucă să-mi facă mie părul creţ că nu mă semnez în clar, în vreme ce ea, semnîndu-se „carmen” şi-atît*, îmi povesteşte că eu şi alţii ca mine sîntem tuţi, că lucrăm „mediocru sau submediocru” dacă nu sîntem în stare să traducem o carte de trei sute de pagini într-o lună (cu tot cu revizie, nu?) şi să ne iasă „excepţional” şi astfel să realizăm uriaşa sumă de 600 de euro pe lună (la ce tarif zici că lucrezi, excepţionalo?), astfel încît să nu ne mai văităm că nu se cîştigă bine din tradusul de carte în ţara asta. Îmi vin în minte diverse apelative, dar deocamdată mă abţin. Nu din vreun „respect” pentru astfel de interlocutori, ci de dragul cititorilor blogului meu.

…că mă enervez acum şi-ncep să-mi aduc aminte de toate alea, ca Lefter Popescu, şi poate mă sui şi pe candelabru, ca Birlic!

* (later edit): între timp s-a recomandat Carmen Lungu şi ne-am lămurit, e doar mitomană. Traduce în ritm de 300 de pagini pe lună cărţi fictive pentru o editură fictivă care o plăteşte cu bani fictivi. Între timp, intră să comenteze „de dragul Laurei (Frunză)” şi de drag ce-i e de ea o ia la mişto.
Aviz cui mai dă peste ea prin comentarii.

11 responses to “Însemnare sub imperiul nervilor

  1. Din pacate, de abia acum am reusit sa pun numele d-voastra in spatele lui Cartuse. Desi nu va cunosc, va inteleg perfect. Si vreau sa explic si de ce. Univers a facut o colectie de literatura cu ziarul Cotidianul si cind sumele restante pe care editura avea sa le incaseze de la ziar au devenit uriase, directorul ziarului, Doru Buscu, m-a asigurat ca nu este nici o problema si garanteaza personal achitarea datoriei. Rezultatul a fost o teapa de 416.000 Euro si evident domnul Buscu nu a mai raspuns la telefon si mailuri. Romania Libera datoreaza Editurii Univers aproape 100.000 RON si 23.000$. Am angajat firma de avocati Stoica si Asociatii, una dintre cele mai bune. Am mers ca si Laura Frunza pe somatia de plata, care are avantajul ca procesul se termina in maximum trei luni. Romania Libera a venit in instanta cu un e-mail, scris chipurile de un director care nu mai era in companie, in care acesta spunea ca nu sint tiparite bine cartile si ca de asta nu fac plata. Cartile fiind, evident, vindute de mai bine de un an. Si, ca si Laurei, ni s-a respins actiunea si am trebuit sa o luam pe calea normala care dureaza trei ani. Intre timp firma si-a schimbat numele in Basic Media, marca Romania Libera a fost trecuta pe alta firma si cind vom cistiga nu o sa mai avem ce lua de ei. Si vorbim de o companie care vinde credibilitate. De la Rao aveam de luat 20.000 Euro, am recuperat o parte si la concilierea de la sfirsitul anului trecut domnul Enculescu i-a spus avocatului meu: „Dati-ne in judecata, sa vedem ce recuperati”, si a parasit biroul. Librariile spun: „Nu va putem plati banii pentru ca ianuarie a fost o luna proasta”. Dar este vorba de banii aferenti lunii noiembrie care ar fi trebuit sa fie in contul librariilor demult, pentru ca iau banii pe carti pe loc. Ce legatura au vinzarile din ianuarie cu banii pe noiembrie? Stiu perfect cum este sa iti vina sa stringi de git pe cineva, dar tot cred ca trebuie, cu toate astea, sa pastram un limbaj civilizat.
    Am scris toate povestile astea nu pentru a justifica ceva, mai ales ca nu sint probleme care sa va intereseze, ci pentru a va convinge ca va inteleg. Revolta d-voastra este indreptatita. In prima postare eu am inteles ca va referiti la Univers si nu stiam sa fi scos cartea „Contact”. Nici a doua postare in care ati spus de Image nu m-a ajutat foarte mult, mai ales ca erati deja foarte nervoasa iar cuvinte ca „suava” sau „lipsa de bun simt” nu au fost de vreun folos. In postarea mea de pe blogul Laurei Frunza eu nu v-am cerut acte ca sa va intimidez, ci mai multe informatii care sa ne ajute sa ne aducem aminte cu totii ce a fost acum 13 ani. In momentul in care am reusit sa aflu cine sinteti lucrurile s-au lamurit. Diana isi aminteste de d-voastra ca lucrati in acea vreme ca ziarist la Jurnalul National, scriati proza sf si de faptul ca ati introdus Contact in calculator. Ca v-a dat o parte din bani si ca a mai ramas de achitat ceva. Nici ea nu mai stie cit exact. Editura Image s-a inchis la scurt timp dupa aceea, pe vremea acea era foarte greu cu banii, legatura dintre d-voastra si Diana s-a rupt si lucrurile au ramas in aer, in sensul in care nici Diana nu v-a cautat, nici d-voastra nu ati mai dat vreun semn. Da, aveti bani de incasat si va rog sa ii scrieti Dianei sa stabiliti impreuna care este suma si se va rezolva. Nimeni nu vrea sa dea vreo teapa. Pentru perioada ultimilor ani pot sa afirm ca nu exista traducator sau redactor neplatit de catre Univers. Si puteti sa ii intrebati pe Catalin Pitea sau pe Mihai Pavelescu pe care ii cunoasteti si care au lucrat cu Univers in ultimii ani. Pentru perioada din jurul anului 2000, din pacate nu pot sa spun insa acelasi lucru. Atunci am preluat conducerea editurii Univers, fara toate informatiile de care as fi avut nevoie si pot sa fie traducatori neplatiti pentru cartile publicate cind editura era condusa de Mircea Martin. Din acest motiv am spus ca oricine considera ca are de luat bani de la Univers pentru traduceri din perioada 1998-2001 sa imi scrie. Imi pare rau pentru situatia neplacuta pentru noi cu „Contact” si fiindca Diana nu v-a cautat in mod sistematic ca sa rezolve situatia. Dar cind cineva vine si spune: „Scrieti-mi cine sunteti si despre ce este vorba exact”, trebuie sa ii acordati o minima incredere ca nu este in „tabara adversa”, ca vrea sa rezolve situatia si nu se comporta ca un tepar. Cineva care da o teapa te lasa sa tipi singur, cum ne-au lasat pe noi Catavencu si Romania Libera, si nu mai achita vreodata ceva. Si, credeti-ma, nu am vrut sa dau vreo lectie de civilizatie, doar incerc sa evit sa ajungem sa ne comportam cu totii ca Michael Douglas in Falling Down. Sper ca aceasta postare lamureste pozitia mea si a Dianei si va duce la rezolvarea situatiei.

  2. Am să iau acest răspuns frumos şi elaborat drept scuze oficiale, pentru care vă mulţumesc.
    Trebuie totuşi să înţelegeţi că ţepuiţii au şi ei limite. Trebuie să înţelegeţi că, în asemenea contexte, nu ajută deloc condescendenţa cu care spuneţi că numele cărţii şi editura pe care o conducea doamna Crupenschi la data aceea nu v-au fost suficiente deoarece v-a contrariat faptul că am folosit termenii „suavă” şi „lipsă de bun-simţ”… Vă explic imediat. Chiar era suavă. Se purta astfel cu toată lumea, cu deosebire atunci cînd avea de dat veşti proaste: ca, de pildă, azi nu se poate, dar ţinem legătura, se rezolvă săptămîna viitoare, sunaţi… Desigur, legătura nu s-a ţinut, dumneaei a dispărut şi de la telefon, şi de la sediu, de peste tot, şi dusă a fost (nici nu erau vremuri în care să dai o căutare pe net şi să găseşti fugitul) – de-aici treaba cu bunul-simţ, pe care mi-o menţin. Deci NU se pune problema că eu nu am mai ţinut legătura, ci că dumneaei a şters-o englezeşte, cu datorie cu tot, fără să stea la discuţii şi explicaţii aşa cum încercaţi dumneavoastră acum (şi vă respect pentru asta) să dregeţi busuiocul.
    Da, poate este adevărat, cum spuneţi, că atunci cînd vine cineva şi spune “Scrieţi-mi cine sînteţi şi despre ce este vorba exact” ar trebui să i se acorde încredere, dar trebuie să înţelegeţi că asemenea vorbe au auzit mai toţi ţepuiţii de-a lungul timpului şi că ele au ajuns să nu mai valoreze nimic. Şi mai trebuie să înţelegeţi că, dacă sînt cu adevărat sincere, ele trebuie să vină la timpul lor, nu după ce încrederea s-a erodat şi s-a fărîmiţat şi s-a risipit în vînt. „Petrică şi lupul…”

  3. Image s-a inchis si Diana trebuia sa dea cumva de d-voastra si sa va achite suma datorata pentru culegere, oricit de mica era. Aveti tot dreptul sa fiti suparata ca nu s-a intimplat acest lucru. A continua sa o acuzati pe Diana ca a tras o teapa de 50-80$ sau cit era exact, mai ales acum cind ati vazut ca nimeni nu neaga, nu se ascunde si veti incasa banii oricind doriti, nu mi se pare fair. Nu cred ca exista asemanari cu ce ati patit la Nemira sau cu ce au patit traducatori care nu au mai vazut vreodata banii pe traduceri aparute. Nu a sters-o englezeste, toata lumea stie unde lucreaza si cum poate sa o gaseasca. O teapa se defineste prin refuzul de recunoaste si de a achita o datorie vreodata si aici nu este cazul. Si asta nu o spun pentru ca este vorba de sotia mea, ci pentru ca una este o greseala reparata cu scuzele de rigoare si altceva este o teapa.
    Va multumesc pentru clarificarea exprimarilor „suava” si „bun simt”. Vreau sa va spun cum am citit eu postarile d-voastra si poate atunci nu o sa mai mentineti acuzatia de lipsa de bun simt: Eu, stiind ca atit eu cit si Diana vrem sa achitam daca avem ceva de achitat, v-am dat e-mailul ei ca sa puteti sa ii scrieti. Rationamentul meu fiind: daca cineva care este „cartuse” stie ca are dreptate o sa ii scrie spunind: sint x, am facut asta si asta si nu am primit banii. Diana o raspunda da, asa este sau nu, nu este asa si lucrurile se lamuresc. Cind nu s-a intimplat acest lucru si ati postat ironic mi-am pus urmatoarele intrebari: De ce acum, de ce nu i-a scris Dianei pina cum, mai ales ca Diana este usor de gasit? Daca are dreptate, de ce nu spune cine este ca sa ne putem aduce aminte? De regula cei care au de dat bani se ascund, nu cei care au de luat bani. Negasind vreun raspuns logic la aceste intrebari, am presupus urmatorul lucru: Diana, de-a lungul timpului, a mai penalizat traducatori si redactori cu motive intemeiate. De cele mai multe ori acest lucru a dus la „bad blood”. Am crezut ca in spatele lui „cartuse” este fie un traducator, fie un redactor nemultumit de vreo penalizare, care stie ca nu are dreptate si atunci nu vrea sa spuna cine este si despre ce este vorba. Trebuie sa recunoasteti ca este o logica in acest rationament. In acelasi timp, d-voastra care stiati ca aveti dreptate, ati plecat de premisa ca sint de rea credinta, ca stiu despre ce este vorba si ca neavind acte nu vreau sa recunosc datoria sau, mai rau, vreau sa va intimidez.
    Sper ca acum sinteti convinsa ca nu a fost vorba de vreun ton condescendent, de vreo intimidare si ca scuzele au fost sincere. Mai ales ca eu am facut toate demersurile sa aflu cine sinteti ca sa pot lamuri situatia. Cred ca asta spune multe cu privire la sinceritate.
    Fiecare am citit postarile celuilalt prin prisma experientelor si suspiciunilor proprii, plus ca avem stiluri diferite. Al meu poate prea pedant si pretios, al d-voastra poate prea exploziv si ironic. Si dă-i si luptă si dă-i si luptă pina ne-a crescut tensiunea la 18 la amindoi.
    Inteleg cum este cu Petrica si cu clubul tepuitilor, insa in clubul tepuitilor sa stiti ca pe primele locuri sint editurile. Toate editurile pot sa posteze zeci de firme de distributie de carti care le-au tras tepe, bani pe care editurile la rindul lor trebuiau sa ii achite traducatorilor, tipografiilor. Asta este insa alta poveste plus ca este treaba editurilor sa isi recupereze banii si sa isi achite obligatiile. Doar va rog sa le primiti si pe ele in clubul tepuitilor. Nu cred ca editurile si traducatorii sint in tabere adverse. Doar ca acum toata lumea este cu nervii in pioneze, pozitiile se radicalizeaza si nimeni nu mai vrea sa asculte pe nimeni.
    In cazul de fata sint convins ca daca ne-am fi intilnit fata in fata in loc de blogosfera ne-am fi lamurit in 3 minute si nu ne mai tiuiau urechile de la tensiune. Oricum, imi pare bine ca ati acceptat scuzele, va rog sa ii scrieti Dianei ( diana@edituraunivers.ro), politicos este sa scrie ea dar nu are adresa d-vastra de e-mail si sa stabiliti cind treceti pe editura sa incasati banii si asa sa mai stergeti de pe lista d-voastra cu „de incasat” o pozitie.

  4. „A continua sa o acuzati pe Diana ca a tras o teapa de 50-80$ sau cit era exact, mai ales acum cind ati vazut ca nimeni nu neaga, nu se ascunde si veti incasa banii oricind doriti, nu mi se pare fair.”

    Domnule, ne pierdem vremea, pe cuvîntul meu. Vă mulţumesc încă o dată pentru deschiderea arătată după treişpe ani de zile – şi este doar o semiironie, pe cuvîntul meu, cealaltă jumătate de afirmaţie e sinceră. Însă dvs. nu vreţi să înţelegeţi absurdul situaţiei. Insistaţi să-mi oferiţi în 2012 mărunta sumă ce mi se cuvenea în mileniul trecut şi nu înţelegeţi de ce n-o mai vreau? Ce să fac cu ea? Să-i uşurez conştiinţa doamnei Crupenschi? Nu, că altă treabă nu mai aveam. Să mi-i fi dat atunci cînd era cazul. Aici e fondul problemei, pe care nu doar îl ocoliţi, dar îl şi acoperiţi cu o presupusă culpă a mea. NU VI SE PARE FAIR? Pe bune? De ce, pentru că „Diana este uşor de găsit”? Păi, acum o fi, dar atunci, pe vremea cînd o oarecare ca mine n-avea cum să mai dea de ea, a dispărut ca pisica din Cheshire, doar amintirea zîmbetului a mai rămas din ea. Iar după muuuultă, muuuultă vreme, cînd a reapărut pe firmament, la ce s-o mai caut? Să-i aduc aminte de meschina sumă cu care îmi scoateţi ochii acum? De ce nu m-a căutat ea pe mine să mi-o ofere? Sau o simplă explicaţie să-mi fi dat – dar, na, cine eram eu să piardă timpul cu mine?
    *
    „…insa in clubul tepuitilor sa stiti ca pe primele locuri sint editurile.”

    Dumneavoastră ştiţi bancul cu capra? Bulă şi-alţi cîţiva fîrtaţi ai lui naufragiază pe o insulă pustie cu excepţia unor capre. Fîrtaţii, ca fîrtaţii, după cîteva zile, flămînzi şi-amărîţi, încep să fută capre, ce să facă şi ei. Bulă rezistă eroic. Fîrtaţii fut, Bulă rezistă. Pînă într-o zi cînd cedează nervos, înşfacă şi el o capră şi dă-i, şi dă-i. Fîrtaţii rîd de el ţinîndu-se de burtă, iar Bulă se enervează. „Păi, bă, voi futeţi la capre de-o lună, şi cînd pun şi io mîna pe una vă treziţi să rîdeţi?” „Da, mă Bulă, da’ tocmai cu tîrfa aia?”
    Acuma, eu nu vreau să zic cine-n ce postură ar fi aici, dar dacă-i reproşez lui cutare că a fost necinstit şi el drept argument invocă faptul că alţii au fost şi mai şi, nu mai bine mergem toţi la culcare?
    *
    În altă ordine de idei, mai bine nu vă mai daţi adrese de mail în clar pe net, că boţii şi spammerii atîta aşteaptă. Şi-i păcat măcar că mailurile legitime se vor pierde prin tona de junkuri şi cine ştie de cîte ori cîte treişpe ani vor mai trece… Ah, din nou o jumătate de ironie. Asta e, trebuie să fiţi indulgent cu mine, timpul şi aşteptarea au săpat făgaşe adînci.
    Deci vă mai spun o dată, în rezumat: 1) pentru scuzele sincere vă mulţumesc la fel de sincer (aici nu e nici o ironie); 2) vă rog să nu mai insistaţi, ca să nu stricăm aburul de calm şi înţelegere instaurat odată cu scuzele pomenite la punctul anterior; 3) cu doamna Crupenschi… rămîne cum am stabilit. Mortul de la groapă nu se mai întoarce şi nu eu i-am dat în cap. Consider subiectul încheiat.

    • Ce rusine !!! Dupa toata munca sa nu fii platit … Majoritatea autorilor din genul SF ca si din alte genuri literare probabil, faceti munca patriotica asa ca pe timpul raposatului.

      Cu regret dar si cu admiratie pentru creatii,
      Dumitrescu Vladimir Luchyan.

  5. cartuse, scuze dar ori esti incapatanat(a), ori prost/proasta. Ori ambele in acelasi timp. Nici una din aceste ,,calitati,, nu iti face vreun serviciu.
    Pana la urma i-ai demonstrat domnului respectiv/si cititorilor ca le ai pe toate.

  6. nyolu, comentariul ăsta ţi-l las ca să se vadă exact cît poţi, dar dacă mai apari pe-aici cu epitete zbori înapoi la grădiniţa ta.

  7. am nimerit si eu din intamplare pe pagina asta, am citit cu nesat schimbul de comentarii si am reusit sa ajung la concluzia ca tzepele nu se prescriu niciodata.

    Eu daca as fi tzepar mi-as alege tzepuitzii ca pe papi, sa fie batrani si bolnavi, sa nu reziste 10 ani cu memoria financiar-afectiva intacta a celor 50-80$…

    Ce-o mai face acum Daiana? Zambeste suav de 80$? 🙂

    Tzeparilor! 🙂

  8. Datul de ţepe nu se prescrie… pentru că cine-a făcut aşa va mai face. Aviz potenţialilor clienţi.

Lasă un răspuns

