Scăderi şi SF-uri

 A venit primăvara, s-a topit zăpada, acuşica explodează florile-n copaci, e soare şi cald, iarbă verde, cer albastru, of, of, ce frumos.
Nu ştiu, zău, de unde atîta bucurie: mai sînt doar trei luni şi-ncepe să scadă ziua!

*

 În altă ordine de idei, sîmbătă şi duminică am fost la Tîrgul de carte SF & Fantasy Final Frontier. Ediţia a doua. Data viitoare poate îmi merge mintea să pun un anunţ înainte, nu o cronică după, ca să afle şi alţii în timp util.

Ce pot să vă zic e c-a fost frumos. Întîi c-a fost într-o zonă accesibilă, Cişmigiu–Kogălniceanu, la Tinerimea Română. Pe urmă, a fost cu lume. Da, foarte bizar, pentru o literatură care nu există, cum zic gurile oficiale, şi pentru un public mic şi cam tîmpit, cum zic legendele urbane, au fost suspect de multe cărţi, cu bizar de multă literatură bună şi cu un număr mărişor (inacceptabil!) de participanţi, care precis că erau mult mai proşti şi inculţi decît păreau, e ordin de sus.

După ce-mi trec lenea, lenea şi cu lenea, că de mahmureală n-am avut parte, poate scot nişte poze de pe card şi le pun pe-aici. Între timp, poze şi detalii în alte părţi: de pildă, o grămadă de consemnări pe Galileo.

*

 Lucrurile nu stau însă numai pe roze în puiul nostru de literatură SF şi F şi H şi ce s-o mai include pe-aici în ultima vreme. Mă uit cu durere în suflet la Atelierul Kult. Nu vă dau link, că oricum nu vă pasă. E un fel de atelier literar de nişă online. Un loc care-mi e foarte drag, dar, ştiţi, mă uit la el cu drag şi cu nervi şi cu durere cam cum te uiţi la fecioru lu fractu care era cîndva mic şi drăguţ şi-acuma te-ai trezit cu el că se-ntoarce de la discotecă puţind a mahoarcă şi cu o pipiţă sclipicioasă atîrnată de gît. Ei, aşa şi atelierul, începe să miroasă dubios şi s-au agăţat de el tot soiul de pipiţi veleitari care scriu cu degetele de la picioare şi n-au deschis la viaţa lor mai mult de douăzeci de cărţi, cu tot cu manualele de la şcoală. Şi că apar pipiţi necitiţi şi necitibili încă mai e cum mai e, dar cum se face că pentru fiecare astfel de pipiţi-scriitori se găsesc atîţia pipiţi-cititori care să-i mîngîie pe căpăţînă şi să le laude talentul şi să se minuneze de iscusinţa lor scriitoricească? Eu una nu pricep şi mi-e teamă că nici de-aş pricepe nu m-ar ajuta cu ceva, ba dimpotrivă. Vorba cuiva, cîtă luciditate…

18 responses to “Scăderi şi SF-uri

  1. De ce nu daţi şi câteva nume? Că tare mă interesează să văd şi eu dacă mă aflu printre acei ‘pipiţi’.

  2. „Şi că apar pipiţi necitiţi şi necitibili încă mai e cum mai e, dar cum se face că pentru fiecare astfel de pipiţi-scriitori se găsesc atîţia pipiţi-cititori care să-i mîngîie pe căpăţînă şi să le laude talentul şi să se minuneze de iscusinţa lor scriitoricească?”

    Eu pentru nedumerirea ta am o alta vorba (de duh 🙂 ) : „Nu cerceta aceste legi caci s-ar putea sa le-ntelegi”.

  3. @Alexandru Ioan: Întîi că n-am avut timp (şi m-a lăsat şi răbdarea, recunosc) să citesc toate prozele postate în ultima vreme pe Atelier. Sînt convinsă că astfel pierd şi lucruri bune, dar din partea mea e prea multă muncă pentru prea puţină (şi incertă) satisfacţie. În al doilea rînd, la unele dintre ele mi-am şi exprimat părerea. Nu în ultimul rînd, mi-e greu să cred că eşti atît de nesigur pe puterile tale, probabil că mai degrabă vrei să mă testezi, să înţelegi dacă nu cumva ceea ce cred eu că e lipsă la alţii e de fapt subiectivism exacerbat la mine. Nu-i.
    (Mai adaug totuşi că acela este un atelier, nu o revistă online. N-ar fi frumos din partea mea să vin aici, în public, cu nume şi exemple din texte ale unor oameni care, cel puţin teoretic, încă mai lucrează la ele şi care le-au expus acolo nu pentru public. Ar însemna să încalc o convenţie a bunului-simţ. Problema apare cînd încep să văd multe texte de acolo, aşa amărîte cum sînt, publicate senin pe diverse saituri cu profil literar. De-acolo s-ar putea să-ncep să dau exemple.)

  4. Nu cred că este vorba nici de nesiguranţă şi nici de testare, am ajuns să ştiu că părerile diferă mult de la o persoană la alta, dar că textele slabe sar în ochii – sau măcar ar trebui să-o facă – tuturor. Şi pe lângă includerea (sau nu a) mea între acei ‘pipiţi’, mă interesa să văd cât de mult părerile mele coincid cu ale dvs.
    Nici eu nu am citit toate textele de acolo – şi nici nu sunt prezent de prea mult timp pentru a fi în stare să fac vreo comparaţie, dar aveţi dreptate, sunt destul de multe texte slabe, inclusiv în revistele de gen. Şi mai sunt şi o grămadă de prieteni, rude, clone, care laudă cu fervoare textele amicilor şi le critică cu nespusă cerbicie pe ale celorlalţi. Nu-i ştiu pe nume, că şi-l scimbă de la un mesaj la celălalt, dar bănuiesc că nu sunt chiar atât de mulţi.

    P.S. Acum, că am luat decizia de-a nu mai publica proze în nicio revistă sf online, n-ar fi rău să daţi şi exemple :)) Glumesc, evident.

  5. Alexandru, te rog frumos, tutuieşte-mă, asta-i convenţia la mine-n blog. Mulţumesc. 🙂
    *
    „textele slabe sar în ochii – sau măcar ar trebui să-o facă – tuturor”

    Şi eu credeam cîndva că aşa e, dar nu-i. Capacitatea de a-ţi da seama de valoarea unui text literar (indiferent dacă e sau nu pe gustul tău) se educă în timp şi cu multe lecturi. Ba chiar şi cu hulita critică literară. Plus că trebuie să ai disponibilitatea intelectuală de a crede mereu că încă mai ai de aflat şi de analizat. Există oameni care citesc (sau scriu) toată viaţa aceleaşi vrăjeli impotente, pe care le consideră nesmintit capodopere. Dacă le spui că nu-s, mulţi dintre ei te consideră răuvoitor sau îţi servesc teoria cu gustul personal.
    În altă ordine de idei însă, se prea poate ca pe Atelier problema să fie legată de anumite coterii de clone. Dar nu integral. Şi mai cred că administratorii au lăsat să scadă nepermis de mult nivelul saitului prin lipsa unei selecţii şi prin anonimitatea notărilor. Dar, mă rog, asta-i altă discuţie.

    p.s. De ce nu mai vrei să publici în reviste sf online?

  6. Numărul şi calitatea lecturilor celor care se-ncumetă să scrie se cunosc, zic eu, după frazare, expresii şi modul în care îmbină aceştia cuvintele. Dar numărul şi calitatea cărţilor citite nu te fac neapărat un bun scriitor, dar te ajută în schimb să-ţi cunoşti singur valoarea. Sau ar trebui să te ajute, că sunt mulţi care, aşa cum bine ai punctat, în loc să se îmbunătăţească bat apa-n piuă, cântând toată viaţa fals pe aceeaşi notă, mulţumiţi că au în jur suficienţi ‘prieteni’ care să-i laude şi crezând că laudele respective îi fac, cumva, mai buni. În fine, fiecare cu ale lui…

    P.S. Pentru că felul în care scriu nu concordă cu preferinţele cititorilor (sau cel puţin ale comentatorilor) români de sf, fiind în schimb pe placul cititorilor de ‘mainstream’. Aşa că m-am gândit să nu mai ocup de pomană spaţiul în revistele de gen 🙂

  7. Eu n-am mai intrat de mult pe Atelierul Kult (nu-mi mai ştiu nici numele de utilizator, nici parola); nu mă ostenesc să-mi explic de ce, dar cert e că nu mă mai tentează 🙂

  8. la mine e alta buba. am avut cont acolo, la atelierkult, cu pasword, alea-alea, dar n-am fost in stare sa intru niciodata pe sait. m-am caznit, dar fara efect, asa ca am renuntat.

  9. @Alexandru: bănuiesc totuşi că nişte administratori de reviste sf online au găsit textele tale publicabile… că altfel nu le publicau. 🙂

  10. Da, păi așa e la un workshop, tot vin oameni noi cu care trebuie luat totul de la zero, explicat că gramatica e importantă, ce e un punct de vedere, de ce timpurile verbale nu se schimbă de la paragraf la paragraf aleatoriu, etc.
    Totuși din zece texte proaste, invariabil, unul este prost dar bine, adică e evident în ciuda deficiențelor că autorul încearcă să exprime ceva personal, e un sâmbure de viață acolo. Mie mi se pare că nu e rău ca procent, și e mult peste ce găsești pe la workshop-urile online anglo-americane.
    Și pe mine mă deranjează neseriozitatea unor participanți, dar prefer să mă uit după ce e bine. Pe ideea că dacă tot te bagi în rahat, măcar să cauți diamante acolo. Ha ha. (Nu că Atelierul respectiv ar fi un rahat, dar mi-a plăcut metafora.)

  11. . Da.
    . Dar, spre deosebire de un workshop clasic, din realitatea fizică, aici discuţiile se păstrează şi nou-intrătorul ar putea să mai citească şi ce s-a mai scris la alte texte, dacă vrea într-adevăr să înveţe şi n-a intrat doar ca să i se spună bravo.
    . Nu ştiu cum e la workshopurile online anglo-americane.
    . După o vreme de căutat diamante prin rahat vrei o pauză. 😀
    . Mă bucur că treci pe-aici.

  12. Nu pot sa spun decat atat:LOL

  13. adică scurt şi abscons :))

  14. Eu nu sunt chiar de acord. Dacă s-ar apuca nou-veniții să citească toate discuțiile alea de pe forum ca să afle lucruri… n-ar mai avea timp de scris, poate că nici de mâncat. Poate că nici chef. Trebuie făcut un sticky post care să conțină informațiile utile scrisului, cărți folositoare, link-uri către articole despre scris/narațiune/compunere. De asta trebuie să se ocupe administratorii Atelierului. E vina lor că în comentarii cititorii trebuie să repete aceleași chestii în loc să scrie pur și simplu „Citește despre timpurile verbale în sticky-ul de pe forum.”
    Până la urmă, e de condamnat o fată sau un băiat care s-a străduit să ducă până la capăt munca asta, de a crea ceva, și din emoția că o va prezenta altor oameni își aduce unul sau doi prieteni să-i fie alături și să pună niște mesaje de încurajare? Și la teatru se face la fel, actorii sau regizorii cheamă la primele spectacole persoane apropiate, care să aplaude tare și să ofere felicitări. Ai nevoie de chestia asta ca să poți merge mai departe, la fel de mult ca și de criticile constructive, uneori (mai ales la început) mai mult.

    Numai adminii AK pot schimba și îmbunătăți lucrurile.

  15. Nici nu e nevoie să fim toţi de acord, altfel ar fi o plictiseală generală. 🙂
    Uite părerea mea: a spune că „Dacă s-ar apuca nou-veniții să citească toate discuțiile alea de pe forum ca să afle lucruri… n-ar mai avea timp de scris, poate că nici de mâncat” este echivalent cu a spune că nou-veniţii n-au nevoie să înveţe despre scris, că le mănîncă timpul în care ar putea scrie propriu-zis. Eu nu zic să ia Atelierul la puricat din scoarţă-n scoarţă, dar multe discuţii de acolo, fiind aplicate la text, sînt relevante atît pentru ce înseamnă a scrie, cît şi pentru percepţia publicului asupra a ceea ce scrii – sau pentru diferenţa dintre percepţia publicului şi cea a autorului.
    .
    Pe de altă parte, ideea cu un sticky post este excelentă. Le-ai propus-o? Dacă nu, propune-le-o, mi se pare foarte bună. Doar că trebuie să se ofere cineva să conceapă textul.
    .
    „Până la urmă, e de condamnat o fată sau un băiat care s-a străduit să ducă până la capăt munca asta, de a crea ceva, și din emoția că o va prezenta altor oameni își aduce unul sau doi prieteni să-i fie alături și să pună niște mesaje de încurajare?”
    Da! Atelierul nu-i stadion, nici nu se organizează Olimpiada acolo. A nu se uita numele: ATELIER. Încurajările chibiţilor, adesea împotriva opiniei celor care analizează textul, sînt contraproductive, nu fac decît să-i inducă nou-venitului idei greşite şi să-l convingă de cît e el de priceput şi cît de rău-intenţionaţi sînt ăştia de pe sait care-i foarfecă textele.
    „Și la teatru se face la fel, actorii sau regizorii cheamă la primele spectacole persoane apropiate, care să aplaude tare și să ofere felicitări.”
    E o diferenţă esenţială: pe Atelier nu e vorba de vreun spectacol finit. Acolo se prezintă texte cu scopul de a se lucra pe ele, nu pentru distracţia spectatorilor.

  16. Nu-mi mai aduc aminte dacă le-am propus-o sau nu. Dar le vor veni idei de astea și adminilor de acolo, atunci când vor avea timp să se ocupe de Atelier. Știi cum e, rezolvi problema aia cu diacriticele, vine cheful de treabă și-ți zici, hmm, ce să mai îmbunătățim?…
    Bine, asta când vor avea ei timp.

  17. Iar acum nu e vorba de vreun atelier acolo. Se pune o singură versiune a textului, care participă la un concurs cu premii. Lumea comentează. Asta e tot.

  18. Îh… ai dreptate. Uitasem de concursuri.

Lasă un răspuns

