Bolnavi psihici cu capu’

 Pe Diacritica a-ntrebat-o cineva (cam a patra oară de cînd are blogul) dacă-i corect „bolnavi psihici” sau „bolnavi psihic”; „asistaţi sociali” sau „asistaţi social”.

Eu, recunosc, sînt în dubii. Gramatica românească ar trebui să-mi sugereze că dacă bolnavii sînt substantiv, musai sînt psihici (adjectiv, prin urmare se acordă), iar dacă bolnavii sînt adjectiv, musai sînt bolnavi psihic (adverb, prin urmare nu se acordă).

(Moment în care persoanele care de felul lor pun virgulă între subiect şi predicat sînt rugate să reia lectura capitolelor despre părţile de propoziţie din manualele de clase mici.)

Mai clar:

1. Oamenii bolnavi psihic fac şi dreg. – în care oamenii e substantiv, bolnavi e adjectivul care-l determină şi care se acordă cu el, iar psihic e adverbul care-l determină pe adjectiv, prin urmare nu se acordă, ca orice adverb cumsecade.

2. Bolnavii psihici fac şi dreg. – în care bolnavii e substantiv, iar psihici e adjectiv şi se acordă cu substantivul determinat.
Cam aceeaşi poveste ca-n alea cu politicile. Deţinuţii politici, analiştii politici şi alte tichii.

Dar acuma, pe bune, cum sună Bolnava psihică a evadat pe fereastră? Sau, vorba Diacriticii, deţinuta politicăa luat-o pe coajă, să zicem?

La naiba…

* * *

A fost ziua lu’ Ciment azi, a-mplinit patru ani, ziceţi-i şi voi la mulţi ani în gînd. Mulţumim.

 

* * *

(later edit: de-aia-i bine să te culci devreme, ca să nu-ţi stea inima-n loc la 3 noaptea cînd e cutremur de-ţi mută bretonul de pe frunte! Lăsaţi, voi o să citiţi mîine despre el, relaxaţi.)

45 responses to “Bolnavi psihici cu capu’

  1. De unde se vede că şi cei mai vigilenţi păzitori ai normelor limbii române cred gramatica o d-ră de moravuri uşoare 🙂 Din cînd în cînd deşi ea are prinţipurile ei de la care nu trebuie să se abată, pînă şi dumnealor simt nevoia să-i zica s-o lase mai moale cu ele, să fie şi ea mai „maleabilă”, mai „fată bună”, ntz,ntz, ntz.

  2. Numai că, vezi matale, eu am cam renunţat să mă iau „după cum sună” prin clasele primare, cînd am aflat cu stupoare că nu-i corect „mi-ar place”, cum îmi suna mie aşa de bine; după ce m-am învăţat cu „mi-ar plăcea”, ce să vezi, vechiul „place” a-nceput să-mi sune îngrozitor în urechi. Pînă la urmă, e chestie de obişnuinţă. Dacă te obişnuieşti cu forma greşită, e normal să-ţi sune prost aia corectă – şi invers.

  3. Va multumesc tuturor pentru ca imi mai amintesc ca trebuie sa ma exprim corect.
    Cu stima,
    Dumitrescu Vladimir Luchyan.

  4. I-am zis „La mulţi ani!” lui Ciment. I-a zis şi Grişka 🙂

  5. Sărrrrrru’mînaaaaaa! (semnat: Ciment)

  6. noii-nascuti, nou-nascutii, aber noii-nascutii? looool!
    d-aia-s buni redactorii de carte – ca-s curatorii limbilor cele mult prea intrate in deriva publica, da?

  7. noii-născuţii? sper că nu-ntîlnişi aşa ceva prin fo carte… (numa-n aia de gramatică la exemplificări 😀 )

  8. Postez si eu ceva ce nu are legatura cu subiectul: aveti doua pisici foarte frumoase,cu blana superba. Cu ce le hraniti?

  9. Mulţumim!
    Avem chiar patru şi le hrănim cu carne crudă, în principal. 🙂

    • Si nu au avut niciodata probleme de la carne cruda?

      • probleme? mai exact? dacă te referi la paraziţi intestinali, la un an şi ceva după ce am început să le dau carne crudă le-am făcut analiza coproparazitologică. n-aveau nimic-nimicuţa. pînă şi asistenta de la cabinet m-a întrebat pe şestache ce le dau… dacă te referi la alte probleme, te rog să nominalizezi, că nu-mi dau seama.

  10. „…bolnavii sînt substantiv, musai sînt psihici (adjectiv, prin urmare se acordă), iar dacă bolnavii sînt adjectiv, musai sînt bolnavi psihic (adverb, prin urmare nu se acordă).”

    De ce „sînt” daca se spune/scrie „sunt” ?

    • scrierea cu „sunt” şi „â” este o recomandare a Academiei la care pur şi simplu nu achiesez. sînt prea multe argumente logice, istorice şi de bun-simţ împotriva ei.

  11. Ma refer la probleme la analizele de sange, sa fie anumite valori prea ridicate sau scazute. As vrea si eu sa ii dau motanului meu doar carne cruda si nu stiu daca e bine. Pana acum i-am dat orijen si royal canin dar royalul nu ma multumeste. De aceea intreb.

    • Royal e un junk ordinar la preţ de delicatesă. O escrocherie.
      Nu m-am dus cu ei să le fac analize de sînge. Sînt patru ani de cînd le dau carne crudă (dar nu simplă! trebuie să ai grijă la proporţia de oase în primul rînd, la organe etc.) şi, după toate aparenţele, sînt mai sănătoase ca oricînd.
      E bine să-i dai carne crudă dacă reuşeşti să-l convingi să roadă şi cîte un oscior (tot crud) sau, dacă nu, să-i toci şi să-i amesteci cu calciu (eu folosesc carbonat de calciu de la farmacie, dar atenţie la proporţii. Ăsta conţine cam 40% calciu, eu am făcut o vreme prostia de-a nu mă informa şi le-am dat, în consecinţă, doar 40% din cît calciu aveau nevoie.
      Am scris pe vremuri aici despre treburile astea: http://vidal2.wordpress.com/2008/10/17/chestii-tehnice-despre-mincarea-pentru-blanosi/
      Nu te speria, e mult mai uşor decît pare. Mai ales că tu ai unul singur.
      Există şi varianta puriştilor, care nu dau suplimente, doar carnea cu osul aferent, pe care animalul s-o roadă singur. Cred că varianta ideală e pe undeva pe la mijloc totuşi.
      Vreau să-ţi amintesc că tot de patru ani hrănesc astfel şi motanul care în tinereţe (pe vremea cînd mînca „hrană uscată superpremium”) a făcut struviţi şi blocaj renal. Să-l vezi ce jet are de patru ani încoace!

    • oricum, ar trebui măcar să-l scoţi de pe hrana uscată / măcar parţial să-l scoţi de pe hrana uscată şi să-i faci cunoştinţă cu nişte conserve mai acătării. hrana uscată şi excesul de carbohidraţi sînt baza blocajelor renale.

      • Aoleu, deci arunc sacul de royal! Nu ii dau doar hrana uscata, ii mai dau zilnic si un plic applaws sau schesir. Da’ e clar, tb sa ma apuc de tocat oase. Ms pt informatii, sper sa reusesc si sa ma tin de treaba. Al meu are 11 luni, poate nu l-a afectat iremediabil royalul. Ooof, cum il omor eu cu zamber

  12. Cu zambetul pe buze am vrut sa spun, dar tel. nu a avut alta parere.

  13. să ştii că-s mai în regulă conservele decît plicurile, din cauză că treaba aia gelificată din plicuri tot porcării conţine (altminteri însă, Applaws e chiar bună); ai grijă însă ca, odată ce deschizi o conservă şi nu i-o dai pe toată, să nu păstrezi restul în continuare în conservă, să-l scoţi şi să-l bagi în frigider în alt recipient.
    pînă la tocat oase, ia vezi, poate le roade el singur – crude, da? că alea fierte se desfac în aşchii şi e riscant.

  14. N-am inteles cat fosfor pun la 1 kg carne si de unde il achizitionez.

    • Nu fosfor, calciu. Carnea are deja exces de fosfor, care trebuie contracarat cu calciu pentru a nu se ajunge la probleme renale. În natură, pisica mănîncă hrană „completă” (şoareci, păsări), care are deja un raport de calciu/fosfor optim (în general, 1,4 sau 1,3 la 1), dacă iei în calcul tot animalul (carnea, carcasa de oase, cartilajele, organele itnerne, conţinutul stomacului şi-al maţelor etc.). Tu dacă-i dai pisoiului doar o bucată de carne goală, nu-i satisfaci toate necesităţile şi în nici un caz nu-i oferi raportul Ca/Ph optim. De-aia insist cu oasele (sau cu calciul adăugat).

  15. Carbonat de calciu sigur 5 grame la 1 kg carne?

    • Nu, depinde de ce fel de carne (şi nu numai) îi dai. Eu am dat un link acolo, îl mai dau o dată aici: http://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/list – aici introduci carnea folosita la gramajul folosit, nu uita organele, nu uita gălbenuşurile (că şi alea conţin fosfor), faci totalul, afli cît fosfor şi cît calciu ai în total şi prin regula de trei simplă afli cît calciu trebuie să adaugi ca să ai un raport de calciu-fosfor de 1,3 la 1. După ce ai aflat, mai aplici o dată regula de trei simplă, pentru că, aşa cum ţi-am spus, carbonatul de calciu conţine calciu pur doar în proporţie de 40%. Deci, să zicem, 10 g de carbonat de calciu conţin doar 4 g de calciu pur. Poate ţi se pare alambicat, dar asta-i valabil doar la început.

      • Da, asta cu calciu e alambicat. Nu exista si calciu pur, sa nu ma expun unei eventuale greseli?

  16. Şi dacă ar fi „calciu pur”, nu tot ar trebui să calculezi cît trebuie pus?
    Dar, îţi repet, pare mai alambicat decît e. După ce faci treaba asta măcar o dată îţi dai seama că de fapt e mult mai simplu decît cînd citeşti descrierea povestită de altcineva. Şi dacă intri într-o rutină nici nu va mai fi nevoie să calculezi.
    Alternativa oferită de alţii este să-i dai cîte o bucată de carne cu tot cu osul ei (un copan de pui, de pildă). Dar pentru început deja ar fi o îmbunătăţire majoră dacă i-ai oferi (tot) mai multă mîncare umedă şi (tot) mai puţină uscată.

    • Oricum trebuie sa fie o perioada de tranzitie si ma gandeam tot mai multe plicuri de applaws in care sa pun treptat o lingurita, doua, trei s.a.m.d de maglavais de raw food. Cred ca e bine asa.

      • Încearcă totuşi cu mai multe conserve decît plicuri, nu uita de gelifiantul ăla toxic.

      • Cum bine a spus cineva , este bine sa ii dati cat mai multe conserve cu mancare umeda.

  17. Din pacate de conserve nu se prea atinge, doar de cele de la schesir, dar prea putin. Totusi plicurile de applaws contin un fel de zeama/supa, nu am observat gelifiant. Intr-adevar l-am vazut in plicurile de la rc dar nu ii mai dau demult din alea ca numai carne nu au…

  18. Dupa cateva luni grele am reusit, mananca numai raw motanul meu. Din pacate de oase nu se atinge, dar cumpar de la o ferma oase de pui facute pulbere la sac de 13 kg ca altfel nu exista.

  19. Ei, bravo! Să-ţi trăiască motănelul sănătos. Şi mă bucur că ai mai trecut pe-aici să-mi dai vestea bună.

    • Daca nu ajungeam pe aici probabil urma sa crape ficatul in el de la atata junk food. Si de cand mananca asa cum trebuie a devenit si oarecum agresiv fata de alte animalute. Spre exemplu, zilele trecute, trece pe la mine o prietena cu un hamster intr-o cusca, abia luat din petshop pt copilul ei. Si stam noi de vorba in bucatarie si bem cafele si povestim, hamsterul ramanand in hol pe o servanta bune bazate ca motanul meu nu are cum sa ii faca ceva ca e in cusca si oricum el se sperie si de muste apai de un soricel. Se pregateste fata sa plece si o aud cum urla din hol. Ma duc si ce imi fu dat sa vad: motanul reusise sa deschida usita de la cusca, scosese soricelul si infuleca cu pofta din burta lui. Ei, cum sa nu razi? Nu e vina lui, e pisica…

  20. Ce-i drept, de vestea astalaltă mă puteam lipsi… 😦
    Aşa e, animalul hrănit cît mai aproape de „natural” începe să-şi regăsească instinctele adormite. Şi, în general, iese din letargie. Ai mei sînt incomparabil mai vioi şi mai alerţi (şi mai supli) decît atunci cînd îi hrăneam cu porcării uscate. Acum arată mai mult a feline şi mai puţin a gogoşi îmblănite.
    Dar totuşi… cuşca aia a hamsterului cum era închisă, cu scuipat?
    Nu, lasă, nu-mi mai răspunde, mi-au ajuns detaliile.

    • O sa raspund totusi. Hamsterul nu a murit, era putin capsat pe burta dar nu ii curgea sange. Dupa ce l-am scos din gura dihaniei si l-am bagat la loc in cusca, a inceput sa se miste. Ori lesinase initial de frica, ori o facea pe mortul…cine stie? Important e ca traiste. Usita de la cusca era inchisa cu un carlig in forma de „u”. Nu imi dau seama cum naiba a deschis-o. In concluzie, totul e bine cand se termina cu bine.

      • a, răspunsuri cum că totul e bine sînt oricînd bine-venite! 🙂

      • Tu esti un om destept. Si trag concluzia asta nu doar cand ma uit la motanul meu care datorita tie e sanatos tun cu dieta raw, dar si ori de cate ori iti citesc postarile de aici si cele de pe blogul vidal. Poate nu ma invart eu in cercurile potrivite, insa am mai intalnit un singur om atat de inteligent si acela a luat-o pe cai gresite. Nu stiu ce ai sa intelegi tu din commentul meu. Am simtit doar nevoia sa iti spun asta. Succes!

  21. Să-ți zic ce înțeleg din comentariul tău: că există oameni care nu se abțin să spună o vorbă bună cînd le vine s-o spună. Iar tu să înțelegi că vorba bună mi-a picat în cel mai nimerit moment cu putință: cînd aveam nevoie de ea. Așa că-ți mulțumesc. Sănătate lui el gato și stăpînei lui. 🙂

  22. Multumeeeeeesc pentru lamurire! Doamne, cat am mai putut cauta! Ma contraziceam cu cineva de zor. Multumesc, inca o data! 🙂

  23. Pai contraziceri apar in fiecare zi din an. 🙂

  24. Dar de ce e parasit?

  25. De lene, în principal. 😦

  26. Imi place optimismul tau. 🙂

Lasă un răspuns

